Back office i front office w e-fullfillment

Każdy sklep internetowy, tak jak sklepy tradycyjne i klasyczne posiada dwa systemy swoich działań. Jednym z nich jest back office, a drugi to front office. Pierwszy wiąże się z procesami wspomagającymi realizowanie zamówień, drugi natomiast ma związek z bezpośrednimi kontaktami z klientami. Ma to spore powiązanie z e-fullfillment.
Procesy, które dotyczą bezpośredniego kontaktu z klientami to działania, w którym uczestniczy klient. Taki kontakt odbywa się za pośrednictwem witryny sklepowej, którym jest właśnie cały komputerowy system służący do składania zamówień. Każdy sklep internetowy ma obowiązek być wyposażonym właśnie w taki system. Jest to ich niezbędna funkcja. Najczęściej właśnie takie systemy wyposaża się w prezentację produktów, również cennik oraz opisy wszystkich produktów, a także w funkcję składania zamówień oraz uruchomiania płatności. E-fullfillment ma związek z back office, czyli obszarem działań, gdzie obsługa klienta wspomaga całą realizację zamówień. Można ją realizować ręcznie lub z częściowym zautomatyzowaniem tych działań. Wtedy korzysta się z narzędzi elektronicznych dedykowanych do tego typu zadań. W Polsce około 24% wszystkich sklepów internetowych, które działają i prężnie się rozwijają, posiada funkcje, które są związane z elektroniczną obsługą wszystkich procesów, które mają połączenie ze wspomaganiem realizacji otrzymanych zamówień.
Systemy e-fullfillment, które sprawdzają się świetnie jako pomoc w realizacji zamówień i wszystkich procesów z tym związanych, obsługują także inne typowe dla tego systemu funkcje. Zajmują się one zarządzeniem zamówieniami. Sprawdzają chociażby dostępność określonego towaru, a także weryfikują wiarygodność płatniczą wszystkich klientów. Ponadto zajmują się potwierdzaniem zamówień oraz ich realizacją, na którą składa się kompletowanie towaru do wysyłki, jego właściwe pakowanie, a także wysyłka, która wiąże się z dostarczeniem towaru do ostatniego finalnego klienta, odbiorcy. Jest to więc system bardzo ułatwiający szeroko rozumianą obsługę klienta.